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© 2015 ELS FILMS DE LA RAMBLA S.A. ||  VENTURA PONS

A mature and ill man, a medieval literature professor, has gone over his personal life and has decided, amongst his doubts, what he wants to leave others once he passes away. An inheritance in the form of an essay, based on Llull's The book of the Friend and the Beloved, which he has saved in the memory of his personal computer.

 

The best and most recent of his students does not want to be his heir, as he wants to keep his dark and ambiguous freedom.

VENTURA PONS

1998
BELOVED / FRIEND
BELOVED / FRIEND

A mature and ill man, a medieval literature professor, has gone over his personal life and has decided, amongst his doubts, what he wants to leave others once he passes away. An inheritance in the form of an essay, based on Llull's The book of the Friend and the Beloved, which he has saved in the memory of his personal computer.

His best and oldest friend is bothered by an inheritance that could be contaminated by the fear of death.

The best and most recent of his students does not want to be his heir, as he wants to keep his dark and ambiguous freedom.

That best and oldest friend is married and has a daughter. He is an almost happy man, as long as things go well, who is so and so loved by his wife... Unfortunately, his daughter, on the other hand, visits them to talk about a slight problem. But, is she the one who really has problems?

The five characters, in an almost race against the clock, argue, struggle and hurt each other, everyone against everyone, while at the same time they discover mutually the roots of their affection, their passion, and almost traumatically reconsider their future. A completely incomprehensible future, but on which, depending upon who, depends salvation.

 

A battle. But, where are the victors, where are the defeated?

 
BELOVED / FRIENDS
VO/ENG. SUBT.

MAKING OF

 
BELOVED / FRIENDS

LA MIRADA LIBRE

Extracte del llibre d’Anabel Campo Vidal

 

Actrius había sido una experiencia muy gratificante tanto para Benet como para mí. Y él tenía otro texto, “Testament”, tremendamente atractivo. Iba por mi undécima película y me apetecía hablar de una temática que evidentemente no te planteas a los treinta años, pero que llega un momento en que aparece, está ahí y empieza a interesarte, a apasionarte. Testament, que enseguida titulé Amic/Amat, presentaba ese tipo de historia que me fascinaba, por ella misma y por su maravillosa y fuerte carga emocional.

 

Probablemente no habría interesado a ningún productor convencional: el último día de su vida, un maduro profesor universitario, homosexual, sabe que va a morir y decide que no quiere sufrir, o sea, pide la eutanasia. Tras descubrir que había estado enamorado de su mejor amigo, también profesor en la universidad, se interesa por un brillante estudiante al que desea transmitir su legado intelectual, su herencia, pero resulta que el joven es un rebelde inconformista que se gana la vida como prostituto masculino y rechaza toda aproximación física e intelectual. Entre ambos se establece una relación sadomasoquista más que notable y el profesor recibe una paliza impresionante y acaba pidiendo de nuevo ayuda para morirse. Supongo que esta lectura, el nudo melodramático de la historia, es la que haría cualquier productor haría en su sano juicio, pero afortunadamente la mayor ventaja de ser director-productor es la libertad de elección: la apuesta por historias personales que te chiflan, aunque a cambio asumas los riesgos que conlleva. Pero sin riesgo no hay emoción posible.

 

Por un lado está la acción, pero por debajo (o por encima) el gran, atractivo y fascinante tema que plantea: el testamento, la herencia, la continuidad: cómo podemos incidir para que el futuro de las nuevas generaciones sea mejor. Es un tema impresionante. ¿Qué es lo que dejamos? La herencia heterosexual se focaliza siempre en función de la continuidad biológica de la especie. ¿Pero, existe una herencia homosexual? ¿Puede conseguirse a través de un legado inseminado intelectualmente? ¿Hay un paralelismo entre ambas? Los cinco protagonistas se quieren y se agreden, luchan por ellos mismos, por su realización y por su futuro. Y por el futuro de los que tienen que llegar.

 

Quien va al cine es normalmente gente joven; lo que pensé es que podían encontrar interesante esa lucha entre generaciones: la de los mayores (simplificando: la de mayo del 68, que es la mía), presentada con todo lo bueno y todo lo malo, con toda su grandeza y toda su miseria. Gente que se desencuentra, lucha y cae en lo que sea, pero que a la vez piensa positivamente en el futuro, en cómo mejorar las cosas para los que vengan. Fanny, Pere y Jaume tienen una misma idea en la cabeza. La generación siguiente, la de Alba y David, rechaza, como les corresponde por su edad, ese interés por el legado: no lo quieren pero se rendirán ante su evidencia. Y aquí hay un mensaje muy positivo. Yo hice esta película porque tiene un contenido maravilloso. Así como en Actrius tenía claro que quería respetar el sentido del acto teatral de la pieza original de Benet i Jornet, aquí la visión es diferente. Las últimas películas que había rodado eran obras de teatro, pero en cada una de ellas aplicaba, en su adaptación al cine, un concepto diferente. Cuando hablé con Benet, me dijo que le apetecía escribir el guión. Sería como un generoso regalo. Lo primero que me sugirió fue la posibilidad de introducir los personajes de las mujeres –Fanny y su hija Alba– porque la obra de teatro era sólo con los tres hombres y no aparecía nadie más. Fanny y Alba marcan un contrapunto a la historia de Jaume y David. Benet peinó, limpió el diálogo, incluso demasiado, del texto original. Una vez acabado el guión, tuve que recuperar fragmentos de la obra teatral, me parecía que eran importantes. Para escribir el personaje de Fanny incorporó situaciones, pequeños momentos de otros personajes de obras suyas. El monólogo de Fanny tiene algo de la mujer de “Fugaç”, su obra sobre el incesto.

 

Tuve la suerte de encontrar el protagonista en Josep Maria Pou: ha aportado mucho al viejo profesor, su mejor creación en cine. Le ha dado una dimensión extraordinaria, con una construcción psicológica de gran solidez y llena de matices. Cuando ves la película lo sientes físicamente. Es un trabajo hecho con una gran técnica pero también con gran emoción. ¡Cómo sentimos sus silencios! A su lado, David Selvas está espléndido, da la talla. David es el único de los actores que interpretó la obra en teatro, que, por cierto, había dirigido Sergi Belbel. A Benet, a Belbel y a mí nos une el interés por el trabajo respectivo que muchas veces se entrecruza. En Amic/Amat hay momentos sublimes como el de la Sardà (Rosa considera este trabajo como su mejor interpretación en cine) llorando en la azotea, delante de la iglesia de Santa María del Mar. En el rodaje, en esa noche de verano, la Sardà nos dejó sin aliento, sobrecogidos por la intensidad de cada una de las tomas que rodé, creo que nueve, todas magistrales. Es una secuencia que quedará para siempre. Y la sorpresa: Mario Gas, con su convincente intimidad... No me extrañan los premios y nominaciones de interpretación que han recibido los actores de esta película; su trabajo me enorgullece especialmente.

 

La película fue bastante bien de público. Volvimos (segundo año) a la Berlinale y de ahí a unos cuarenta o más festivales por todo el mundo. Es un circuito que cada año me honra con su selección. Ha obtenido muchos premios donde hemos concursado: en Italia, Francia, Portugal, República Dominicana. En España nos dieron el Ondas, varias nominaciones por el guión, para Pou y para Gas en los Goya y el premio Paco Rabal para David Selvas como mejor actor joven. Ha tenido un gran reconocimiento en todas partes y una buena ducha de agua fría en Francia, donde me insultaron en el estreno parisino. La actitud de una parte de la prensa francesa con los realizadores que llegamos del sur de los Pirineos (prácticamente no se salva casi nadie) empieza a ser preocupante. Supongo que tiene que ver con el problema que hay entre ellos, directores y críticos, pero su agresividad nos está perjudicando a nosotros, que somos tan débiles. ¿Alguien pondrá el cascabel al gato?

 

Me gustaría mucho volver a trabajar con Benet i Jornet. Hay un texto suyo que siempre me ha gustado, “Desig”, pero todavía no he encontrado su concepto cinematográfico; tiene además algún problema de verosimilitud que no sé superar. Es un autor al que admiro profundamente y al que volveré. No sé cómo ni cuándo, pero volveré.

 

Ventura Pons

 
BELOVED / FRIENDS

DIRECCIÓ I PRODUCCIÓ 

VENTURA PONS

 

GUIÓ

basat en Testament de JOSEP M. BENET I JORNET 

 

CAP DE PRODUCCIÓ 

XAVIER BASTÉ

 

MÚSICA

CARLES CASES

 

FOTOGRAFIA

 JESÚS ESCOSA

 

MUNTATGE

 PERE ABADAL

 

ART DIRECTOR

 BEL·LO TORRAS

 

SO DIRECTE

BORIS S. ZAPATA 

 

LABORATORI 

IMAGE FILM 

 

ESTUDI SO 

Q.T.LEVER 

 

ESTUDI MUNTATGE

MONTAJE DE MOZART 

 

Una producció de Els Films de la Rambla, S.A. amb la col.laboració de Televisió Espanyola, Televisió de Catalunya i Canal +Distribuïda per: LAUREN FILMS

 
BELOVED / FRIENDS
 
 
BELOVED / FRIENDS

Berlin, Hamburg, Colone, Freiburg & Braunschweig (Germany)

Brussels (Belgium)

 Rio de Janeiro & Sao Paulo (Brazil)

 Torino, Bologna, Roma & Cagliero (Italy)

 London & Manchester (UK)

 Seattle, San Francisco, Filadelfia, Chicago, Sant Louis, Puerto Rico, New Haven, Tampa, Rochester, Pórtland, Denver, AC/Los Angeles & LC/New York (USA) 

Montréal, Toronto, Ottawa, Québec & Vancouver (Canada)

 Paris, Annecy, Toulouse, Nantes, Dijon, Foix & Bordeaux (France)

 Troia & Lisboa (Portugal)

 Espoo & Turku (Finland)

 Amsterdam (Holand)

 Thessaloniki (Greece)

Santo Domingo (Rep. Dominicana)

 La Habana (Cuba)

 Bogotá (Colombia)

 Luxembourg (Luxembourg)

 Istanbul (Turkey)

 Tel-Aviv, Haifa & Jerusalem (Israel)

 Warsaw (Poland)

 Santiago & Valdivia (Chile)

 Caracas (Venezuela)

 Montevideo (Uruguay)

 Belgrade (Serbia)

 Buenos Aires (Argentina)

 Cape Town (South Africa)

 Sidney (Australia)

 Seul (Korea)

 Berna (Switzerland)

 Hong Kong (China)

 Huesca, Valladolid & San Sebastián (Spain)

 Mexico D.F. & Monterrey (Mexico)

Kiev (Ukrania) 

Bogotà (Colombia)

 Zúrich (Suiza)

 Abidjan (Costa de Marfil)

 Kinshasa (Congo)

 La Paz (Bolivia)

El Cairo (Egipto)

Lisboa (Portugal)

 Panama (Panama)

 Vilna (Lituania)

 San Salvador (El Salvador)

 Manila (Filipinas)

 Costa Rica (Rep. Costa Rica)

 Ankara (Turquía)

 Hanoi (Vietnam)

 Tallin (Estonia)

 Windhoek (Namibia)

 Helsinki (Finlandia)

 Tegucigalpa (Honduras)

 Bamako (Mali)

 Quito (Ecuador)

Miami (EUA)

Lyon ( France)

 

Awards: 

Ventura Pons:  Special Jury Award Ondas 99. Best Director (San Pancracio Awards)

David Selvas: Best Actor (Paco Rabal Award)

J.M. Benet i Jornet: Best Screenplay (Troia Festival, Portugal)

Best Film (Santo Domingo Festival) 

Best Film & Best Screenplay (Toulouse Festival)

 Best Film and Best Actor: Josep M. Pou, Butaca Awards.

MedFilmFest Rome: Jury’s Special Mention Award.

Best Actor: Josep M. Pou (Bordeaux Festival).

Jury’s Honorable Mention (New Haven Film Fest).

 

Nominations CEC (Film Writers Guild) Awards: Josep M. Pou, Best Actor and J.M. Benet i Jornet: Best Screenplay.

Nominations 2000 Goya Awards: Best Actor: Josep M. Pou, Best Supporting Actor: Mario Gas, Best Screenplay: J.M. Benet i Jornet

 

 

BELOVED / FRIENDS

With a rhythm of production (once a year) reminiscent of Woody Allen, Ventura Pons seems to be growing, in depth and narrative ability, with each new work he supplies. After Caresses, based on a play by Sergi Belbel, the Catalan director returns to Benet i Jornet, whom he adapted earlier with outstanding results in Actresses, to my taste his best film.... until Beloved/Friend. Like Actresses, Beloved/Friend is a story on the subject of inheritance. After a long time abroad, a professor of literature (Josep Maria Pou), returns to Barcelona to die, victim of a terminal illness. The professor has been deeply in love twice in his life: the first time, in his youth, with a fellow university friend (Mario Gas), now married with a daughter, and the second, with a student (David Selvas) of exceptional talent, but violent and savagely nihilistic, whom the teacher wants to save, turning him into a kind of spiritual heir. As he will soon discover, the youth: 1) makes his living as a male prostitute; 2) has got his friend's daughter pregnant, and 3) has less desire to be saved than Jodie Foster in Taxi Driver.

To the original, eminently masculine plot of Testament, the piece on which Beloved/Friend is based, Benet i Jornet, who wrote the script, has added a second, centering on the characters of the mother (Rosa Maria Sardà) and the daughter (Irene Montalà), which admirably complements the melodrama of fathers and sons (or, to paraphrase Lawrence, Sons and lovers) and develops the suggestive theme of life by proxy: the ageing mother who wants to go on living through her daughter's youth.

The dense and unusually intense (for these times) narrative rhythm, causes one to overlook the convention of the string of coincidences upon which the story is held together: a planning free of useless ornaments, an emotive sound track by Carles Cases (in the symphonic style of Georges Delerue in L'important c'est d'aimer, another possible title for this film) and, above all, a quintet of superlative performances make Beloved/Friend Ventura Pons' best film and one of the most beautiful and adult in Spanish cinema.

The two trump cards of Beloved/Friend are, indisputably, that team of giants of the stage formed by Josep Maria Pou and Rosa Maria Sardà. Pou, in the role of the mature homosexual trying desperately to hold on to life, is awesome, almost a cross between Erland Josephson and Philippe Noiret: too long squandered, cinematographically, on supporting roles, Pou's work is a recuperation in the grand style, that could earn him the whole of the year's awards, equalled in voltage by Rosa Maria Sardà, equally immense as she holds back all her pain under a layer of constant joviality. Mario Gas, in his return to the screen, plays with absolute exactitude the difficult role of a man whose world is blown sky high in a matter of hours. Finally, in the department of shattering confirmations shine the ferocity of David Selvas and the sincerity of Irene Montalà. Don't miss it.

Marcos Ordoñez

FOTOGRAMAS

One's attention is powerfully drawn to the fact that a Spanish director has been able, in these hard times for creative freedom, to turn full circle in his path and find a way of making a marvellous film, the real thing, every year... What it's all about, Actresses, Caresses and now Beloved/Friend are the result of this process of moral cleansing, of intimate honesty and coherence, that Ventura Pons has undertaken offhandedly, situating himself amongst the best directors of our cinema.

 

Pons returns to a theatrical text by Benet i Jornet, which the playwright has rewritten with the director to be transposed into images, adding two female characters to the three male leads of the play, without the rejuvenated original losing either sense or intention. Once again we have before us a story of emotions and ideas, in which are mixed harshly, yet with supreme elegance and with an extreme love of the language -go on and see it in Catalan, it won't do you any harm- universal themes like the feeling of love, the proximity of death, physical decadence, the passage of time, the search in the present for meaning in the events of the past, paternity, ambition, the self-deceit that acts as a crutch for survival, the true meaning of sex, the affection gained by time which masks the absence of love, transcendence, the remote possibility of inheritance in its most basic sense, and a long list of etceteras.

Because Beloved/Friend, you'll already have been warned, is a dense film, with few transitions, it's true, of great beauty and concision, which doesn't waste time and always gets straight to the point. A sad, serene, lucid, and, too, risky film, because it dares to play with the importance, even the exaggeration, of fate, of coincidences, of the accumulation of significant events in a brief interval of time. It's as if we were at the theatre, precisely because we are in the theatre, as Ventura Pons is determined to retain the theatrical essence within a purely cinematographic texture, without renouncing any of the scenic characteristics of a text that has its origin in theatrical technique. It goes without saying that he achieves it.

Beloved/Friend is planned out with extraordinary good taste and functionality, giving each his due. That's to say, granting prominence to his five actors -six, with the brief appearance of Jordi Dauder-, aware as they are that it is they who are living out the script, they who give veracity and life to the very rich characters who have flowed from Benet i Jornet's pen. Josep Maria Pou, that great actor we've been admiring for almost thirty years -ah, those Three sisters by José Luis Alonso!- and whose marvellous characterisations in La hora de los valientes and Los años bárbaros have still not been enough for us to nominate him this year for the Goyas - one of the most flagrantly forgotten figures in the history of these awards -, carries all the weight of this admirable film. He is simply immense. His work is incredibly rich, adding subtle nuance to each gaze, each change of position, each gesture. Rosa Maria Sardà, Mario Gas, Irene Montalà and David Selvas make it easy for him because they respond on his own level. Five brilliant actors for a great film.

Fernando Méndez-Leite

Guia del Ocio

Ventura Pons is a film-maker in a state of grace... he has constructed a modern yet timeless, courageous, shameless, moving picture....

 

A. Bermejo

El Mundo

A silent, disturbing film..... Pons demonstrates his glorious shamelessness when it comes to speaking of the emotions.
 

Milito Torreiro

El Pais

A wonderful, terrible, masterpiece!

Antonio Gasset

DIAS DE CINE (TVE)

The intensity of the emotions suggested reaches immense heights.

 

E. Rodríguez Marchante

ABC

Ventura Pons demonstrates once again that he is an excellent director of actors and that, as a film-maker, he knows that he knows what he knows, something Confucius considered to be the essence of true wisdom.

Sergi Sánchez

La Razón

A magnificent story filmed with a concise style... The virtue of Pons¹ work lies in making the complex undercurrent of relationships so very epidermic....

 

Quim Casas

El Periódico de Catalunya

It is not a story of generations, but something more abstract and absolute, that achieves great dramatic intensity. Ventura Pons continues to advance along a unique path in our cinema, demonstrating that the concept of literary adaptation is not at odds with modernity.

Antonio Weinrichter

CINEMANIA

One of the best gay movies made anywhere this year, Pons's touching drama, shot in Barcelona in Catalan, concerns a terminaly ill professor who is in love with one of his students, a brilliant but wild orphaned youth who moonlights as a male hustler. This intense and beautifully written film about inheritances and survival benefits from a exceptional cast....All five major roles, all superbly acted by the admirable cast.

Eliot Stein

VILLAGE VOICE

In exploring the notion of personal legacy, the longing to bequeath something lasting after death, Ventura Pons's impassioned movie Amic/Amat (Beloved/Friend) goes where no film has gone before....

 

Amic/Amat has scorching performances by Josep Maria Pou as the professor and David Selvas as the hustler...

 

...the Catalan director is one oif the leading lights of the contemporary Spanish cinema. This mini-retrospective of Mr. Pons's work should help dispel the notion that Spanish cinema begins and ends with Pedro Almodóvar.

 

Esteve Riambau

AVUI

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