• Facebook - White Circle
  • Twitter - White Circle
  • Vimeo - White Circle
  • YouTube - White Circle

© 2015 ELS FILMS DE LA RAMBLA S.A. ||  VENTURA PONS

UNIVERS(O) PECANINS

SINOPSI

La família Pecanins va viure la Guerra Civil Espanyola i es va estalviar la postguerra i la dictadura. Van deixar un país gris i van ingressar a l'esplendorós Mèxic dels anys cinquanta. Un altre món. Es van integrar ràpidament, sense perdre les seves arrels. Quatre generacions apassionades per l'art i l'aventura.

La família Pecanins va viure la Guerra Civil Espanyola i es va estalviar la postguerra i la dictadura.

Van deixar un país gris i van ingressar a l'esplendorós Mèxic dels anys cinquanta. Un altre món.

Es van integrar ràpidament, sense perdre les seves arrels. Quatre generacions apassionades per l'art i l'aventura.

Les Germanes Pecanins
UNIVERS(O) PECANINS
 
 
 
UNIVERS(O) PECANINS
 
 
UNIVERS(O) PECANINS

NOTES DEL DIRECTOR

Las germanes Pecanins, Montse, Tere i Anna Maria celebraven cada aniversari de la Galería Pecanins com un miracle. Durant 45 anys van aconseguir viure com si fos una festa, encara que no va resultar tan fàcil com pugui semblar. Van representar tota una època en la història de la plàstica mexicana. Durant gairebé mig segle van ser el referent de l'art català i mexica.

 

Montserrat, la més gran de les tres germanes, anys després d'inaugurar la galeria, va passar molts períodes entre Mèxic, Nova York i Barcelona. Tere i Anna Maria eren bessones i ambdues van ser les galeristes més entranyables i emblemàtiques de la Zona Rosa.

 

Montserrat realitza precioses caixes amb mons particulars i exquisits. Durant la seva llarga estada a Nova York va arribar a exposar en Tiffany s.

 

Tere, no es va limitar a una sola dimensió artística. També es va dedicar a la direcció d'art de pel·lícules i sèries de televisió. Va entrar en el món del cinema per la seva amistat amb directors que als anys 60 van començar a proposar un cinema mexicà independent de la indústria, el nou cinema mexicà.

 

Anna Maria va exposar els seus quadres en el triangle Barcelona-Mèxic-Estats Units.

 

Yani Pecanins, filla de Tere, és autora de collages, caixes i instal·lacions que rescaten records. Betsy Pecanins, filla d'Anna Maria, cantava blues, ranxeres i sons. Marisa i Beba, filles de la Montse, han fet incursions en el cinema, la televisió i en l'art. Walter Doehner, fill de Tere, és un reconegut cineasta mexicà.

 

Les Pecanins van desembarcar a Mèxic quan Diego Rivera vivia el moment més àlgid de la seva carrera. Poc després va començar l'anomenada Ruptura. Artistes joves com Vlady, Coves, Felguérez, van créixer a la galeria, també, punt de trobada del Salón Independente en

seus inicis. Les Pecanins no volien seguir els passos de ningú, sinó descobrir.

 

El 1972 van obrir una galeria al Barri Gòtic de Barcelona, que es va inaugurar amb Rufino Tamayo. Després van arribar Manuel Felguérez, Vicente Rojo, José Luis Cuevas, Chucho Reis, Friedeberg i García Ponce. A Barcelona van congeniar amb els escriptors del Boom llatinoamericà que hi vivien: García Márquez, Vargas Llosa, Carlos Fuentes.

 

Des que van arribar a Mèxic el 1950, van realitzar un paper fonamental en la difusió d'artistes contemporanis dels dos països. A Mèxic van ser les primeres a mostrar obres de Miró, Tàpies, Guinovart, Amat, Ràfols Casamada o Viladecans.Las tres hermanas tuvieron amistad con Luis Buñuel y su esposa Jeanne Rucard, con Luis Alcoriza,  Arturo Ripstein y Paz Alicia Garciadiego, entre otros muchos cineastas.

 

La família Pecanins va viure la Guerra Civil Espanyola i es va estalviar la postguerra i la dictadura. Van deixar un país gris i van ingressar a l'esplendorós Mèxic dels anys cinquanta. Un altre món. Es van integrar ràpidament, sense perdre les seves arrels. Tere va enviudar cinc anys després de casar-se, Anna Maria va tenir tres matrimonis. Montse i l'artista anglès Brian Nissen es van conèixer en els anys 60 i encara viuen a l'Edifici Comtessa.

 

2009 va ser un any negre per a la família Pecanins. Van morir les bessones i Beba, filla de la Montse. En 2017 s’en va anar la Betsy.

 

Quatre generacions apassionades per l'art i l'aventura.

Ventura Pons.

UNIVERS(O) PECANINS

Una produció d’ ELS FILMS DE LA RAMBLA, S.A.

Director i Productor:  VENTURA PONS

Guionista: ANABEL CAMPO VIDAL

Documentació: ANABEL CAMPO VIDAL I JAIME KURI

Productor Mèxic:  JAIME KURI

Line Producer: MERCÈ CARREO

Directors de Fotografia:  ANDALU VIL-SAN-JUAN / TITO ARCAS/ RENÉ MORALES

Música:  JOAQUIM BADIA/ BETSY PECANINS/ ASTRID HADAD

Muntatge:  JUAN CARLOS CARRANO

So Directe  i Mescla: ALDO DOMINGO

Grafisme : JOAN ESTRADÉ/ JAVIER PEIROT NEGRETE FILMS

 

© 2017 ELS FILMS DE LA RAMBLA, S.A.

D.L. B 17505 -2017

 
 
UNIVERS(O) PECANINS
Première Mundial FICG Guadalajara. México.
Guadalajara. México.
 
Cineteca CDMX. México.
Premio Enlace cine Latinoamericano. Barcelona.

OPINIONS

 

Les germanes Pecanins, fundadores de la llegendària galeria que va portar el seu cognom durant quaranta-cinc anys, conformen un capítol central en la història de la cultura mexicana. Més enllà d'haver estat unes galeristes prestigiades que van impulsar i van promoure a una pléyade d'artistes mexicans i estrangers, Montse i les bessones Ana María i Tere van construir tot un univers creatiu, lúdic i entranyable que va destellar entre 1964 i 2009, quan la mort es porta a les bessones amb quatre mesos de diferència. La fabulosa història d'aquestes germanes catalanes que van arribar a Mèxic amb els seus pares en 1950 i van marcar una fita en el mitjà cultural mexicà és recreada en l'esplèndid documental titulat Univers(o) Pecanins, que es va presentar en la Cineteca Nacional. I el títol és més que encertat, perquè les Pigues són pedra de toc d'una estirp familiar de creadors artístics que constitueix avui dia un univers que ja aconsegueix la tercera generació.

El documental és una producció del director català Ventura Pons en col·laboració amb el reconegut documentalista mexicà Jaime Kuri, qui uns anys enrere ja havia realitzat un curtmetratge sobre l'obra de Montse Pecanins, titulat Teatrines i bataclanas. Sobre això comenta Kuri: “Si bé en el meu curt hi ha una semblança familiar, Ventura volia recaptar una sèrie de testimoniatges tant de la família com de personalitats pròximes al cercle de les Pigues.” Univers(o) Pecanins ens transporta al Mèxic dels seixanta i setanta, a través de les remembranzas d'alguns dels protagonistes d'aquests anys bojos en els quals es va obrir la bretxa a l'art contemporani al nostre país, de la mà del boom en la literatura llatinoamericana i el sorgiment del cinema independent. 

Per a Univers(o) Pecanins es va comptar amb els testimoniatges dels escriptors Laura Esquivel, Alberto Ruy Sánchez, Hernán Bravo Varela, Margarita de Orellana, la cantant AstridHadad, els artistes Manuel Felguérez, Brian Nissen, Frederic Amat, Antoni Miralda, Joan Pere Vildecans, la guionista Paz Alicia Garciadiego, el cineasta Arturo Ripstein, la curadora Pilar García, així com els descendents de la família, estrelles que brillen amb llum pròpia en el Univers(o) Pecanins: Betsy, l'extraordinària cantant i compositora morta en 2016; Yani, artista visual; Marisa, directora d'art; Walther, cineasta; i els néts que comencen a destellar: Matías, pianista, i Dylan, cineasta.

L'estrella que dota de llum i color a la història és Montse, la degana de la família que sobreviu a les germanes i a les la seva filla prematurament desapareguda, Begui, i qui, amb la seva gràcia, humor, gràcia i esperit lúdic, ens porta de la mà pels vericuetos de l'univers familiar i ens llança picades d'ullet d'aquest Mèxic màgic que va compartir amb els artistes més rellevants de la segona meitat del segle XX, inclòs el seu company de vida, el pintor i escultor anglès Brian Nissen. 

Les germanes Pecanins són el viu exemple del lliurament i la passió per l'art, res més llunyà a les ments metal·litzades que manegen avui dia el mercat de l'art. El seu va ser, i amb Montse continua sent, l'art com a impuls existencial: una vida regida per l'amor a l'art.

Germaine Gómez Haro

Artes Visuales

Please reload